Damer

Matchplay Damer 2024

Matchplay er et morsomt spillformat der man spiller mot en motstander, og hvor det gjelder å vinne flere hull enn motstanderen.

I de innledende rundene er spillerne satt opp i grupper med 3- 4 spillere i hver gruppe, der alle i gruppen møtes i en match over 9 hull.  Det spilles med fullt spillehandicap, der det er om å gjøre å vinne flest hull.

I utslagsrundene (kvartfinaler og videre) skal hver match spilles over 18 hull med fullt spillehandicap, hvor vinneren er den som har vunnet flest hull.

Beskrivelse av konkurranseformen Matchplay:

Eksempel:
Spiller A har 30 i spillehandicap (mottatte slag) og Spiller B har 25 i spillehandicap.

Forskjellen i spillestyrke for matchen er da lik: 30-25 = 5 slag. Disse 5 slagene fordeles da på hullene med hcp-index 1 til 5. Det vil si at Spiller A vil ha 1 ekstra slag å gå på i forhold til Spiller B på disse 5 hullene. Når det spilles 9 hull, vil spiller A da ha et ekstra slag på hullene med hcp index 1, 3 og 5 i og med at hcp index 2 og 4 kun gjelder dersom det spilles 18 hull.

Spilleren med lavest netto score på hullet vinner hullet. Ved lik netto score deles hullet. Resultatet meldes inn med antall hull hver spiller har vunnet.

Gruppespillet:

I gruppespillet meldes resultatet inn på følgende måte:

Dersom spiller A har vunnet 4 hull, spiller B har vunnet 3 hull, og 2 hull er delt, meldes resultatet inn: A-B: 4-3

1. Den beste i hver gruppe (eventuelt to beste, avhengig av antall grupper) går videre til utslagsrundene. I gruppespillet gis det 3 poeng for seier og 1 poeng for uavgjort.

2. Ved lik poengsum vil innbyrdes oppgjør telle.

3. Der hvor tre av spillerne har lik poengsum, og en ikke kan skille på innbyrdes oppgjør, vil summen av antall hull som er vunnet i hele gruppespillet avgjøre.

4. Vinneren har ansvar for å sende resultatet på epost til Elisabeth Engum Hool.

Fristen for å få unnagjort matchene i gruppespillet som er satt til 31. juli. Det er mange som går ut i ferie i denne perioden, så det er lurt å få avtalt tid for matchene i god tid før den tid.

Påmeldingsfrist: Søndag 26. mai. Trykk her: Påmelding Golfbox.

Tidsfrister:

Gruppespill: Onsdag 31. juli
Kvartfinaler: Søndag 25. august
Semifinaler: Søndag 15. september
Finale og bronsefinale: Søndag 22. september

Deltakeravgift kr 150,- settes inn på damekomitéens konto: 6031 39 35461, innen 26. mai. Ta med info eget navn, medlemsnummer og at det gjelder Matchplay.

Høres matchspill komplisert ut så bekymre deg ikke, vi tar oss av det praktiske for dere. Dere trenger bare å innrapportere resultatene til oss så ordner vi resten.
Det er ikke handicap-krav for å delta på Matchplay, men deltagere med Hcp over 36 får tildelte slag tilsvarende Hcp 36.
Når påmeldingsfristen er utløpt, setter vi opp grupper og sender ut mer detaljer med kontaktinfo etc.

Meld dere påsmiley

Har dere spørsmål kan dere sende e-post til Elisabeth Engum Hool eller ringe på 916 43 944.